چه زمانی باید کد اقتصادی گرفت؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است معنا و مفهوم کد اقتصادی را بیان نماییم :

کد اقتصادی اشخاص حقوقی شامل یک عدد 12 رقمی است که به نوعی هویت شرکت و یا

موسسه دارای آن را در اداره دارایی مشخص می نماید ، از لحاظ تشابه می توان گفت کد

اقتصادی شرکت ها شبیه به شناسه ملی آنهاست که هویت شرکت را در اداره ثبت

شرکت ها معین می نماید ،مثال دیگر برای تشابه مشابه بودن با کد ملی اشخاص حقیقی

می باشد.
کد اقتصادی همانند شناسه ملی به هیچ وجه تغییر نمی یابد و با تغییر مکان شرکت و تغییر

حوزه ی مالیاتی تنها شمار واحد مالیاتی و پرونده و دیگر موارد پرونده مالیاتی تغییر می یابد و خود کد اقتصادی ثابت می باشد.

اما به پاسخ سوال اول بپردازیم که چه موقع می بایست کد اقتصادی دریافت نمود ؟ باید گفت

که به طور قانونی حداکثر 2 ماه پس از ثبت شرکت می بایست نسبت به تشکیل پرونده

مالیاتی و اخذ کد اقتصادی از حوزه دارایی مربوطه اقدام نمود.

 

اگر در طول دو ماه تعیین شده کد اخذ گردد می بایست 2 در هزار سرمایه را به حساب

دارایی واریز نمود و در صورتی که از 2 ماه گذشته باشد علاوه بر 2 در هزار مبلغ 4 در هزار

سرمایه نیز به عنوان دیرکرد می بایست پرداخت گردد.

در نتیجه پرداخت ابطال سرمایه در اداره دارایی پس از گذشت دو ماه از تاریخ ثبت شرکت

معادل 6 در هزار سرمایه می باشد.

مالیات شرکتهای غیرفعال چقدر است؟

همانطور که همواره گفته می شود مالیات بر درآمد می باشد و شرکتهایی که فاقد درآمد

هستند می بایست اظهارنامه عملکرد سفید ارسال نمایند و طبیعتا مالیاتی برای این دسته

از شرکت ها وجود نخواهد داشت .

مقدار مالیات بر درآمد چگونه محاسبه می گردد ؟

پس از ارسال اظهارنامه عملکرد سالانه و مشخص شدن سود خالص شرکت ،حدود یک

بیستم از کل سود سالانه با توجه به نظر سرممیزی مالیات قابل پرداخت خواهد بود.

 

مالیات تکلیفی چگونه محاسبه می گردد ؟

مالیات تکلیفی مربوط به قراردادهای شرکت می باشد و شرکتی که در طرفین قرارداد طرفه

پرداخت کننده مبلغ قرارداد می باشد می بایست 3 درصد از کل مبلغ قرارداد را از طرف مقابل

کسر کرده و به دارایی پرداخت نماید .

ذکر موارد فوق تا حدودی به روشن نمودن بحث مالیات شرکت ها کمک می نماید و ترس از به ثبت رساندن شرکت ها به دلیل مباحث مالیاتی را می کاهد .
اما آیا نوع شرکت ربطی به میزان مالیات دارد؟ مثلا در کدام یک از شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص مالیات کمتر است ؟ در جواب باید گفت همواره مالیات بر درآمد می باشد و ربطی به نوع شرکت ندارد .
البته به طور کلی موسسات غیر انتفاعی مانند موسسات خیریه معاف از مالیات هستند و هم چنین تعاونی ها مالیات کمتری نسبت به دیگر شرکت ها پرداخت می نمایند .

مدت زمان اخذ کد اقتصادی چقدر است؟

در صورت کامل بودن مدارک مورد نیاز و تشکیل پرونده مالیاتی در حوزه مالیاتی مرتبط حدود 3 هفته الی یک ماه مدت زمان مورد نیاز برای صدور کد اقتصادی می باشد ،البته این مدت در صورتی است که بازدید از محل دفتر شرکت صورت نگیرد .


سوال 1- آیا فعالیت های ورزشی معاف از مالیات می باشد ؟


پاسخ1- طبق ماده 134 قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی 1394 درآمد باشگاهها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت های منحصرا ورزشی از پرداخت مالیات به شرط و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و رعایت سایر تکالیف مندرج در تبصره 1 ماده 146 ق.م.م معاف می باشد.


سوال 2- نحوه نقل و انتقال معادن به چه صورت است و آیا واگذاری معادن نیز جزو قوانین املاک می باشد ؟


پاسخ2- با توجه به اینکه فعالیت معادن براساس مجوز دریافتی از سازمان صنایع و معادن بوده و در زمان خرید و فروش مجوز سود حاصل از دریافتی از مجوز مدنظر قرار میگیرد، لذا منظور انتقال حق استفاده از معدن مورد معامله می باشد و جزو قوانین املاک نمی باشد . (حق الامتیاز معدن قابل نقل و انتقال است . )


سوال 3-در هنگام صدور فاکتور برای اشخاص عادی که جزو شرکت ها و موسسه هـای ثبت شـده نیستند مالیـات

ارزش افزوده از طرف آنها به چه صورت ثبت می شود و چرا باید از آنها ارزش افزوده گرفت ؟


پاسخ3- طبق ماده 18 و 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان ( شامل اشخاص حقیقی و حقوقی فراخوان شده مراحل یک تا هفت نظام مالیات بر ارزش افزوده ) مکلفند در قبال عرضه کالا ویا خدمت این قانون صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام میشود صادر و مالیات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند و در صورت استفاده ماشینهای فروش ، نوار ماشین جایگزین صورت حساب خواهد شد. لذا با توجه به فراخوانهای هفت مرحله ای به غیر از اشخاص حقوقی وموسسات ثبت شده ، اشخاص عادی ( حقیقی ) نیز مشمول مالیات ارزش افزوده گردیده اند و این اشخاص نیزمکلف به ثبت نام و مشمول مالیات میباشند.اگر این اشخاص از جمله مودیانی باشند که مکلف به نگهداری دفاتر میباشند ( مانند اشخاص بند الف ماده 95 قانون قبلی ) ثبت واعمال مالیات ارزش افزوده مانند اشخاص حقوقی و موسسات میباشد و اگر مکلف به نگهداری دفاتر نبوده ویا اقدام به نگهداری دفاتر ننمایند با توجه به فاکتورهای خرید ارائه شده و فروش لحاظ شده توسط واحد رسیدگی اقدام به محاسبه مالیات میگردد.


سوال 4- مال الاجاره واقعی یا مشابه به چه صورت مشخص می شود و آیا جدول اجاره مکانهای مختلف برای استانی اعلام شده است ؟


پاسخ4- براساس ماده 54 قانون مالیاتهای مستقیم درآمد اجاره براساس قرارداد اعم از رسمی یا عادی مبنای تشخیص مالیات قرار میگیرد و در مواردی که قرارداد وجود نداشته باشد یا ازا ارائه آن خودداری گردد و یا مبلغ مندرج در آن کمتر از هشتاد درصد (80 %) ارقام مندرج در جدول املاک مشابه تعیین اعلام شده توسط سازمان امور مالیاتی کشور باشد و نیز در مورد ماده (54 مکرر) این قانون میزان اجاره بهاء براساس جدول اجاره املاک مشابه تعیین خواهد شد و جدول هر ساله به تصویب کمیسیون تقویم املاک براساس ماده 64 ق.م.م می رسد.


سوال 5- چرا افرادی که از کارت بازرگانی افراد دیگر جهت واردات و صادرات استفاده می کنند تحت پیگرد قانونی قرار نمی گیرند ؟


پاسخ5- باعنایت به اینکه طبق بند 7 ماده 274 ق.م.م اجراء از 1/1/95 استفاده از کارت بازرگانی دیگران به منظور فرار مالیاتی جرم محسوب می شود ، لذا در صورت اطلاع از موضوع ف سازمان امور مالیاتی اقدامات مربوطه را انجام می دهد، اما قبل از تاریخ فوق می بایست صاحب اصلی کارت اقدام به طرح دعوی علیه سوء استفاده کننده نزد مراجع قضایی نموده و سازمان امور مالیاتی به عنوان شاکی ثانویه در پرونده ورود پیدا نماید.


سوال 6- چرا از نرم افزارهای معتبرحسابداری به جای دفاتر قانونی استفاده نمی شود ؟


پاسخ 6- با توجه به اینکه در آئین نامه تحریر دفاتر محلی برای استفاده از نرم افزارهای حسابداری پیش بینی نشده است و اداره کل باید در قانون تحریر دفاتر مدنظر قرار گرفته و اصلاح گردد . طی بخشنامه ( 118/94/200-9/12/94 )باتوجه به آیین نامه جدید پس از اصلاحیه در قسمت اخیر بند 1-3 ماده 6 اشاره ای به پیش بینی حذف دفاتر دستی شده است . نرم افزارهای حسابداری مورد قبول آئین نامه تحریر و نگهداری دفاتر است ، لیکن بایستی اطلاعات از دفاتر به نرم افزار منتقل گردد و ثبت خلاصه در دفاتر انجام شود .


سوال 7- اگر اداره امور مالیاتی و کـارکنان آن در حق اربـاب رجوع موجب تخلف شوند چه مـراجعی رسیـدگی می کند ؟


پاسخ 7- براساس ماده 264 و 265 ق.م.م وظیفه رسیدگی و کشف تخلفات و تقصیرات مأموران مالیاتی و همچنین سایر مأموران که طبق این قانون و در امر وصول مالیات دخالت دارند و نیز کسانی که با حفظ سمت وظایف مأموران مزبور را انجام می دهند و تعقیب آنها برعهده دادستانی انتظامی مالیاتی است و همچنین در مراحل بعدی طبق ماده 266 هیأت رسیدگی به تخلفات اداری مرجع رسیدگی می باشد .


سوال 8- اگر اظهارنامه ارزش افزوده براساس فاکتورهای صادره به اداره امور مالیاتی ارسال شودو اطلاعیه دیگری در دسترس اداره مزبور نباشد آیا اداره ارزش افزوده می تواند مبلغ بیش از اظهارنامه تسلیمی منظور نماید ؟


پاسخ 8- با توجه به دستورالعمل های رسیدگی صادره از طرف سازمان امور مالیاتی از جمله دستور العمل شماره 12069 مورخ 18/6/91 علاوه بر مدارک ارائه شده از طرف مودی ( صورتحسابهای فروش) ، قرائن وشواهد دیگری نیز توسط واحد رسیدگی وجود داشته که ملاک اظهار نظر قرار میگیرد ازجمله مراجعه مامورین مالیاتی به محل فعالیت و بازرسی ومشاهده فعالیت مودی ، اخذ اطلاعیه های خرید وفروش از سامانه ماده 169 ق.م.م و پاسخ استعلام واصله سایر اشخاص ثالث مانند ادارات و شرکتهای طرف قرارداد مودی ، بررسی اظهارنامه عملکرد ویا اطلاعیه های موجود در پرونده عملکرد که لحاظ شده و سپس نسبت به تهیه گزارش رسیدگی بر اساس موارد فوق اقدام میگردد و اگر بر اساس موارد فوق مدارکی مبنی بر فروش بیش از ابرازی شرکت به دست آید در گزارش رسیدگی لحاظ میگردد.


سوال 9- در رابطه با قبولی دفاتر شرکت های پیمانکاری توضیح دهید ؟


پاسخ 9- صاحبان شرکت های ثبت شده موظف به نگهداری ثبت فعالیت تجاری خود براساس آئین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و فروش های نگهداری آنها اعم از ماشینی و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی با توجه به حجم و نوع فعالیت حسب مورد می باشند و در صورت عدم رعایت موجب ردی دفاتر می شود . با توجه به مقررات قانونی کلیه اشخاص حقوقی مکلف به نگهداری دفاتر براساس آیین نامه موضوع ماده 95 ق.م.م می باشند و درخصوص شرکتهای پیمانکاری نیز چنانچه تنظیم دفاتر مغایر با آیین نامه نبوده و مطابق با استانداردهای حسابداری پیمانکاری باشد، دفاتر قابل قبول خواهد شد .


سوال 10- شرکتی ملک خود را فروخته است آیا باید فروش در جدول 5 بند یک گزارش شود و سود و زیان در جدول 12 بند 22 ؟
پاسخ 10- باید فروش در جدول 5 بند یک و سود و زیان نیز در جدول 15 بند 21 درج گردد و مالیات مقطوع در جدول 5 نیز قید گردد و در زمان رسیدگی درآمدهای مقطوع از درآمد مشمول مالیات شرکت کسر خواهد شد .


سوال 11- شرکت در اواخر سال ضمانت نامه بانکی دریافت و بعلت عدم ارائه مستندات از طرف بانک باعث ثبت در اوایل سال بعد شده آیا موجب ردی دفاتر می شود ؟


پاسخ 11- اگر اثبات شود مدارک سال بعد به شرکت واصل شده و شرکت در دفاتر ثبت نموده است مشکلی وجود ندارد در غیر این صورت با توجه به اهمیت موضوع هیئت سه نفری برابر اختیار ماده 21 آئین نامه تحـریر دفـاتر می تواند دفاتر را قبول کند .


سوال 12- اگر فاکتوری فاقد مشخصات فروشنده از قبیل کد ملی و نام و نام خانوادگی باشد موجب عدم قبول در زمان رسیدگی می شود ؟


پاسخ 12- براساس ماده 147و 148 ق.م.م اگر فاکتور فاقد مشخصات خریدار یا فروشنده باشد موجب برگشت هزینه ها می شود اگر تأثیر در درآمد شرکت ایجاد نماید موجب ردی دفاتر نیز می گردد .


سوال 13- اگر بارنامه بنام شخص حقیقی صادر شود و بنام شرکت نباشد مورد قبول واقع می شود ؟


پاسخ 13- اگر بارنامه بنام شخص حقیقی باشد مورد قبول در هزینه های شرکت نبوده و موجب ردی دفاتر یا برگشت هزینه های می شود. مگر اسناد و مدارک مثبته دیگری به اداره امور مالیاتی ارائه شود که حاکی از انتقال کالاهای مربوطه از شخص حقیقی به شخص حقوقی می باشد که در این صورت موضوع در واحدهای مالیاتی قابل بررسی خواهد بود .


سوال 14- اگر هزینه ها یا خریدی بالای 000/000/50 ریال اتفاق بیفتد حتما باید از حساب جاری شرکت باشد و اگر نباشد چه اتفاقی می افتد ؟


پاسخ 14- براساس تبصره 3 ماده 147 ق.م.م پذیرش هزینه های پرداختی قابل قبول مالیاتی موضوع این قانون که به شیوه تهاتری انجام نشود از مبلغ 000/000/50 ریال به بالا منوط به پرداخت یا تسویه وجه آن از طریق سامانه (سیستم) بانکی خواهد بود . (خرید یا هزینه مذکور غیرقابل قبول خواهد بود .(طبق تبصره 3 ماده 147 )


سوال 15- آیا نمایندگان بیمه موظف به ارسال صورت معاملات فصلی می باشند ؟


پاسخ 15- براساس آیین نامه ماده 169 ق.م.م اصلاحی کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص گروه اول و اشخاص مشمول ارزش افزوده مکلف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند .


سوال 16- شرکت در یکسال غیرفعال می باشدآیا نیاز به تسلیم اظهارنامه دارد و در صورت تسلیم باید ترازنامه را پر نماید یا نه ؟


پاسخ 16- در صورت عدم فعالیت مشمول مالیات نمی باشد ولی بهتر است که اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تنظیم و ترازنامه پایان سال نیز تکمیل گردد .قابل ذکر است که طبق بند ت ماده 132 ق.م.م اصلاحی 31/4/94 ، اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی شامل ترازنامه و حساب سود و زیان طبق نمونه تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی است و چنانچه شرکت غیرفعال باشد و اظهارنامه تسلیم نماید حتما بایستی ترازنامه تکمیل گردد .


سوال 17- آیا شرکت های خدماتی و پیمانکاری موظف به تسلیم اظهارنامه هستند یا نه و جریمه عدم ارائه اظهارنامه و دفاتر چقدر می باشد ؟


پاسخ 17- کلیه اشخاص حقوقی براساس ماده 155 ق.م.م موظف هستند اظهارنامه مالیاتی را چهارماه پس از سررسید سال مالیاتی به اداره امور مالیاتی ارسال نمایند و در صورت عدم ارائه اظهارنامه براساس ماده 192 ق.م.م موجب تعلق 30 % جرایم مالیات متعلقه و عدم ارائه و ترازنامه و حساب سود و زیان و عدم ارائه دفاتر موجب تعلق جریمه معادل 20 % برای هر یک می باشد .


سوال 18- در صورت عدم ارجاع پروژه ای از طرف نظام مهندسی آیا نیازی به تسلیم اظهارنامه می باشد و در رابطه با نوع اظهارنامه مهندسان توضیح دهید ؟


پاسخ 18- درصورت عدم کارکرد توسط شخص در یک سال نیازی به ارسال اظهارنامه نبوده و می تواند مراتب را کتبا به اداره امورمالیاتی ارسال نماید و نوع اظهارنامه براساس قانون اصلاحی سال 94 براساس میزان دریافتی شخص می باشد . ( باتوجه به گروه بندی آیین نامه موضوع ماده 95 ق.م.م اصلاحی)


سوال 19- شرکت در اواخر سال 95 تأسیس گردیده و عملا از اول سال 96 شروح به فعالیت نموده آیا نیازی یه تسلیم اظهارنامه هست یا خیر ؟


پاسخ 19- در صورت عدم فعالیت مشمول مالیات نمی باشد ولی بهتر است که اظهارنامه تنظیم و ترازنامه نیز تکمیل گردد .


سوال 20- در رابطه با رسیدگی به حسابهای بانکی توضیح دهید که چه حسابهایی مورد بررسی قرار می گیرد ؟


پاسخ 20- رسیدگی به حسابهای بانکی براساس قانون مبارزه با پولشویی و آئین نامه های اجرایی مربوطه و با توجه به ارسال حسابهای افراد از مراجع نظارتی مورد رسیدگی قرار می گیرد و براساس اعلام قوه مجریه مبالغ بالای پنج میلیارد توسط بانک مرکزی جهت بررسی به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی ارسال و مورد بررسی قرار میگیرد .


سوال 21- مدت زمان اعتراض به برگ تشخیص چه مدت است و بعد از اعتراض مودی اداره امور مالیاتی چه مدت زمان دارد رسیدگی کند ؟


پاسخ 21- مدت زمان اعتراض به برگ تشخیص از تاریخ ابلاغ به مودی 30 روز با توجه به ماده 238 ق.م.م بوده و پس از ثبت اعتراض مودی ظرف مهلتی که بیش از 30 روز از تاریخ مراجعه نگذشته باشد مورد رسیدگی قرار خواهدگرفت .
سوال 22- در چه مواردی پرونده شخص از لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات مختومه تلقی میگردد ؟


پاسخ 22- براساس ماده 239 چنانچه مودی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات ، قبولی خود را نسبت به آن کتبا اعلام کند یا مالیات مورد مطالبه را مأخذ برگ تشخیص پرداخت یا ترتیب پرداخت آنرا بدهی یا اختلاف موجود بین خود و اداره امور مالیاتی را بشرح ماده 238 این قانون رفع نماید، پرونده امر از لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات مختومه تلقی میگردد .


سوال 23- اگر شرکت به صورت متوالی سه سال زیان ابرازی در اظهارنامه ثبت کند و در زمان رسیدگی به علت برگشت هزینه مطالبه مالیات گردد چرا نمی توان از زیان سالهای قبل استفاده کرد ؟


پاسخ 23- زیان قابل استهلاک از سود سنوات آتی، زیانی است که مورد تأیید اداره امور مالیاتی قرار گرفته باشد و باتوجه به متن سئوال که نشان از عدم تأیید زیان و تبدیل آن با برگشت هزینه های غیرقابل قبول به سود شمول مالیات است ، زیان قابل کسر نخواهد بود .


سوال 24- در رسیدگی به حسابهای بانکی اگر واریز توسط وابستگان درجه اول باشد این مشکل به چه صورت قابل اثبات است ؟


پاسخ 24- با ارائه اسناد و مدارک ثابت شود وجهی که به حساب شخص واریز شده بابت درآمد مشخص نبوده موضوع مطالبه مالیات از آن تراکنش منتفی خواهد بود .


سوال 25- اگر شرکت در یکسال غیرفعال بود و فقط 10 % حسن انجام کار را دریافت کند آیا مشمول مالیات بوده و باید در دفاتر ثبت کند ؟


پاسخ 25- ثبت تمام رویدادهای مالی در دفاتر قانونی الزامی است ولی چنانچه درآمد کل قرارداد در سنوات قبل ثبت شده است در حساب درآمد لحاظ نمی شود و در حساب های انتقالی از سنوات قبل لحاظ می شود.
سوال 26- پرداختی شرکت ها به مراکز ورزشی و مشمول معافیت می باشد ؟


پاسخ 26- طبق بند چ ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه وجوه هزینه هایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور احداث، تکمیل و تجهیز فضاها، اماکن و توسعه ورزش همگانی و یا به عنوان کمک به وزارت ورزش و جوانان پرداخت می شود با تأیید وزارت مذکور به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی میگردد .


سوال 27- در رابطه با ارزش افزوده قبل از بهره برداری که چرا به عنوان اعتبار مالیاتی قبول نمی شود توضیح دهید.
پاسخ 27- مطابق بند 1 فراخوان مرحله دوم نظام مالیات بر ارزش افزوده کارخانه ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط صادر میشود مکلف به ثبت نام و اجرای قانون میباشد لذا کارخانه ها و واحدهای تولیدی که صرفا جواز تاسیس اخذ ولی پروانه بهره برداری از مراجع ذیربط کسب ننموده اند جزء مودیان فراخوان مرحله دوم تلقی نمیشوند و مالیات و عوارض پرداخت شده آنها قابل استرداد نبوده و به عنوان هزینه قابل قبول موضوع مالیاتهای مستقیم محسوب میشود . پاسخ فوق طبق جوابیه ارسالی مدیرکل دفتر فنی و اعتراضات مودیان و مدیر کل دفتر نظارت بر امور اجرایی به ترتیب طی نامه های شماره 621 مورخ 2/12/95 و 10064 مورخ 19/2/95 تاکید شده است .


سوال 28- در بخش واردات و صادرات اسناد مثبته جهت امور مالیاتی بابت هزینه های انجام شده در خارج از کشور مانند اجاره یا هزینه پرسنل به چه صورت می باشد ؟


پاسخ 28- در صورت ارائه دفاتر قانونی بایستی هزینه های ثبت شده شرکت دارای اسناد و مدارک مثبته باشد در غیر اینصورت برگشت داده خواهد شد در صورت عدم ارائه دفاتر و علی الراس با توجه به اعمال ضریب علی الرأس نیازی به اسناد و مدارک فوق نمی باشد . براساس اسناد و مدارک مثبته و تعیین معادل ارزش ریالی هزینه ها .
سوال 29- در زمان ارسال اظهارنامه فقط نام یکی از شرکاء ارسال شده و در ارسال اظهارنامه اصلاحی نام بقیه ارسال شده آیا مورد قبول اداره امور مالیاتی می باشد یا خیر ؟


پاسخ 29- اظهارنامه اصلاحی مربوط به اصلاح اشتباهات ارقامی و به عبارت دیگر 4 عمل ریاضی می باشد و تصحیـح نـام افراد ملاک قبـول اظهارنامه برای بقیـه شرکاء نمی شود .


سوال 30- در رابطه با ثبت تهاتر مواد در شرکت های روی توضیح دهید مثال تحویل شمش به شرکت طرف قرارداد و دریافت پودر


پاسخ 30- با توجه به اعلام شرکت مقابل اگر دستمزد ثبت نمایید شرکت که روی تحویل داده بایستی هزینه تبدیل یا دستمزد ثبت نمایند و قرارداد نیز ارائه گردد .


سوال 31- در صورت تغییر آدرس شرکت و اعضائ هیئت مدیره تکلیف چیست ؟


پاسخ 31- شرکت موظف است تغییرات خود را به همراه نامه و مستندات مربوطه به اداره امور مالیاتی محل فعالیت خود ارسال نماید و در سامانه مربوطه نیز تغییرات را اعمال نماید یا سه ماه یکبار تغییرات را به اداره امور مالیاتی ارسال می کند .


سوال 32- شرکت دارای یک حساب پشتیبان بنام شخص مدیر عامل می باشد آیا باید حساب پشتیبان به دارایی معرفی شود و یا قابل قبول اداره امور مالیاتی می باشد یا نه ؟


پاسخ 32- اگر حساب پشتیبان باشد باید بنام خود شرکت باشد و در صورت گردش حساب فوق حتما به اداره امور مالیاتی اعلام و ثبت نمایند .


سوال 33- معافیت های قانونی برای شرکت های معدنی و فرآوری معدن را توضیح دهید ؟


پاسخ 33- براساس ماده 132 ق.م.م درآمد ابرازی ناشی از فعالیت های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این ماده از طرف وزارتخانه های ذیربط برای آنها پروانه بهره برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می شود از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت 5 سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات می باشد .


سوال 34- اظهارنامه اصلاحی با توجه به اختتامیه سال گذشته با افتتاحیه سال ارسال اختلاف دارد که مربوط به صورتهای مالی تجدید ارزیابی است آیا این مغایرت موجب ردی دفاتر می شود ؟


پاسخ 34- بایستی سند افتتاحیه ثبت شده در دفاتر با سند اختتامیه سال قبل مطابقت داشته باشد در غیر اینصورت موجب ردی دفاتر می شود و موارد تجدید ارزیابی شده بایستی در طی سال از طریق سند اصلاحی و تعدیلات
سنواتی اصلاح گردد و فقط به صرف اینکه مبالغ تجدید ارائه ابتدای دوره در ترازنامه اظهارنامه اصلاحی با تراز اختتامیه سال قبل مغایرت داشته باشد موجب ردی دفاتر نمی شود .


سوال 35- اگر در یک ماه دو بار به اشتباه لیست حقوق ارسال گردد به چه صورت قابل اصلاح می باشد ؟


پاسخ 35- اشتباه فوق از طریق سیستم قابل اصلاح نبوده و می تواند با ارسال نامه به واحد مالیاتی مربوطه مراتب را اعلام تا در زمان رسیدگی مدنظر قرار گیرد .


سوال 36- اگر شرکت در سال 92 زیان تأیید شده داشته باشد در سال 93 و 94 رسیدگی از طریق علی الراس باشد شرکت می تواند از زیان تأیید شده 92 استفاده کند ؟


پاسخ 36- چون ماده 148 ق.م.م در ارتباط با هزینه های قابل قبول می باشد ، لذا مفاد بند 12 این ماده به رسیدگی های علی الراس قابل تسری نمی باشد .


سوال 37- نرخ صفر مالیاتی را توضیح دهید ؟


پاسخ 37- براساس بند الف ماده 132 ق.م.م منظور از مالیات به نرخ صفر روشی است که مودیان مشمول آن مکلف به تسلیم اظهارنامه دفاتر قانونی اسناد و مدارک حسابداری حسب مورد برای درآمدهای خود به ترتیب در این قانون و در مواعد مشخص شده به سازمان امور مالیاتی کشور می باشند و سازمان مذکور نیز مکلف به بررسی اظهارنامه و تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان براساس مستندات ، مدارک و اظهارنامه مذکور است و پس از تعیین درآمد مشمول مالیات مودیان ، مالیات آنها با نرخ صفر محاسبه می شود .


سوال 38- در اظهارنامه مالیاتی 25 % برای شرکت های تعاونی بخشودگی شامل می باشد و در این مـورد توضیح دهید ؟


پاسخ 38- براساس تبصره 6 ماده 105 ق.م.م درآمد مشمول مالیات ابرازی شرکت ها و اتحادیه های تعاونی متعارف و شرکت های تعاونی سهامی عام مشمول 25 % تخفیف از نرخ موضوع این ماده می باشد . نرخ مالیات ابرازی آنها با 75/18% محاسبه می شود.


سوال 39- اگر به دلایلی اظهارنامه عملکرد در موعد مقرر ارسال نشده تکلیف چیست ؟


پاسخ 39- در صورت عدم تسلیم اظهارنامه طبق ماده 157 ق.م.م مرور زمان مالیاتی5 سال از تاریخ سررسید پرداخت مالیات باشد و شخص یا اشخاص مشمول جرایم خواهند بود و با ارائه دفاتر و اسناد و مدارک ، مستندات مذکور می تواند بعنوان قرائن مالیاتی در تعیین درآمد مشمول مالیات ملاک عمل قرار گیرد .


سوال 40- اخیرا اداره امور مالیاتی به صورت یک طرفه اقدام به صدور برگ تشخیص برای حسابهای بانکی نموده است توضیح دهید مبنای آن چیست؟


پاسخ 40- براساس قانون مبارزه با پولشویی و آئین نامه های آن اشخاص موظف هستند ورود پول به حسابهای خود را اعلام نمایند در غیراینصورت به غیر پرداخت مالیات در منبع مورد قبول مودی به مراجع قضایی نیز ارسال خواهد شد و مطالبه این مالیات نیز همانند سایر موارد ضمن اطلاع رسانی به مودی و بعد از ابلاغ برگ درخواست مدارک و دفاتر قانونی ، اداره امور مالیاتی اقدام به رسیدگی و صدور برگ تشخیص مالیات می نماید .


سوال 41- توضیح دهید چرا در نرم افزار جدید معاملات فصلی کزینه معاملات تجمیعی حذف گردیده است ؟


پاسخ 41- با توجه به بخشنامه صادره سازمان و به جهت اینکه در تجمیعی مودیان قابل شناسایی نبودند موجب اصلاح آن گردیده است. (باعنایت به آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 169 ق.م.م اصلاحی) .


سوال 42- با توجه به اینکه در شهرستانها اصناف غیرمرتبط در زمینه شغلی در یک اتحادیه قرار می گیرند مثل هتلداران ، اغذیه فروشان و ماهی فروشان ، آیا نوع فعالیت (رسته شغلی) آنها در نظر گرفته می شود یا اتحادیه ای که مجوز را صادر نموده ؟


پاسخ 42- فراخوانها براساس رسته شغلی پروانه (جواز) کسب می باشد و اینکه ازکدام اتحادیه مجوز صادر گردیده مبنای مشمولیت قرار نمی گیرد و همچنین در مواردی که صاحبان مشاغل جواز کسب ندارند مبنا مشمولیت براساس نوع فعالیت درج شده در پرونده مالیاتی عملکرد آنها می باشد .


سوال 43- با توجه به سوالات مطروحـه درخصوص فـراخـوان سال 1393 به شماره 10704 مورخ 16/6/1392 رسته های شغلی ذیل نیز مشمول نصب صندوق مکانیزه فروش می باشند .


پاسخ 43- فروشندگان لوله و لوازم لوله کشی(استناد به بند3)


فروشندگان لوازم جانبی موبایل (استناد به بند 6)


سوال 44- با توجه به سوالات مطروحـه درخصوص فـراخـوان سال 1394 به شماره 71/93/200 مورخ 30/6/1393 رسته های شغلی ذیل نیز مشمول نصب صندوق مکانیزه فروش می باشند .

 


پاسخ 44-
– فروشندگان آسانسور و قطعات آن ، کولر ، اسپیلت و … (استناد به بند 4 )
– حق العملکاران میوه و تره بار (استناد به بند10 )
– فروشندگان آنتن و کنترل تلویزیون
– فروشندگان روغن موتور
– مکانیکی ها و تعویض روغنی ها (فقط تعمیرگاههای مجاز ، مشمول هستند)
– فروشندگان موتورسیکلت و لوازم یدکی آن
-فروشندگان دوچرخه و لوازم یدکی آن
-فروشندگان تزئینات اتومبیل
-ماشین سازی و فلز تراش
-خرده فروشان میوه و تره بار
– فروشندگان نقره
– فروشندگان فرش دستباف و تابلو فرش دستباف
– فروشندگان لوازم خرازی
– فعالیت های دوخت و نصب و تعمیر انواع پرده
-سنگ بری ها
-آهنگری
-عینک فروشی
-تعمیر جک و چکش های هیدرولیکی
-خرما فروشی
– بلوک زنی
– خدمات نصب و راه اندازی نرم افزار و سایر فعالیت های مرتبط به آن، چنانچه مبادرت به فروش انواع رایانه و قطعات سخت افزاری ننمایند .
توجه :امکان دسترسی ادارات کل به لیست صاحبان مشاغل فراخوان شده که در سامانه فروشگـاهی ثبت نام نموده اند از طریق سامانه گزارشات با ادرس اینترنتی 8070 : 192،168،1،168 برای شهر تهران و استان تهران و آدرس اینترنتی 8070 : 10،140،1،168 برای سایر استانها فراهم گردیده است .

 


سوال 45- مشاوران املاک مجهز به رایانه و نرم افزار ثبت معاملات اجاره ، خرید و فروش امـلاک می بـاشند ، آیا می بایست سامانه صندوق فروش را نصب نمایند ؟

 


پاسخ 45- با توجه به اینکه مشاورین املاک از قبل مجهز به رایانه و نرم افزار ثبت معاملات اجاره ، خرید و فروش املاک بوده اند، با افزودن امکان ایجاد فایل الکترونیکی صورت معاملات فصلی (مطابق ماده 169 مکرر ق.م.م )به نرم افزار فوق و ارسال اطلاعات به این سازمان ، نیاز به نصب تجهیزات جدیدی نمی باشد .


سوال 46- آیا تولیدکنندگان و فروشندگان مبل ، مصنوعات چوبی و فلزی و غیرفلزی مشمول صندوق مکانیزه فروش می باشند ؟ آیا مصنوعات نیمه ساخته و یا در جریان تکمیل و خام مانند قطعات فرفروژه و الوار چوب و منبت کار و تولید کننده کلاف مبل مشمول نصب صندوق و استفاده از سیستم نرم افزار فروشگاهی هست ؟

 

 


پاسخ 46- تولیدکنندگان مبل ، مصنوعات چوبی و فلزی و غیرفلزی اعم از اداری و خانگی در صورتیکه دفتر فروش یا نمایشگاه که عرضه به مصرف کننده داشته باشند مشمول نصب صندوق مکانیزه فروش می باشند . اما تولیدکنندگانی که فقط قسمتی از مصنوعات فوق الذکر را که نیاز به تکمیل در مرحله بعد دارد و محصول نهایی آنها توسط سایر فروشگاهها عرضه می گردد ، مشمول نصب صندوق مکانیزه فروش نمی باشند .

 


سوال 47- آیا فروشندگان کالای مستعمل مانند سمساری ها مشمول نصب و راه اندازی صندوق فروش می باشند ؟

 


پاسخ 47- آندسته از واحدهای صنفی که در رسته های شغلی اعلام شده اعم از فروش کالای نو و مستعمل فعالیت می نمایند موظف به نصب صندوق فروش می باشند .


سوال 48- آیا هر نرم افزار حسابداری ،صندوق فروش است ی
ا به عبارت دیگر صندوق فروش چه ویژگی هایی دارد و چگونه از آن استفاده می شود و مأمورین رسیدگی کننده چگونه آن را کنترل می کنند ؟


پاسخ 48- مشخصات نرم افزار های سامانه فروش به صورت جامع و کامل در سایت WWW.VAT.ir درج گردیده ، اما اهم مشخصات عبارتند از : 1-ثبت اطلاعات خرید ، فروش 2- تهیه صورت معاملات فصلی (گزارش سه ماهه معاملات به سازمان امور مالیاتی ) می باشد . (مطابق آیین نامه تبصره 2 ماده 169 ق.م.م اصلاحی. )
سوال 49- شرکتهایی که دارای نمایندگی فروش (اشخاص حقیقی)می باشند ، آیا نمایندگی ها می توانند از نرم افزار مکانیزه ای که برای شرکت طراحی شده استفاده نمایند ؟
پاسخ 49- نمایندگی های فروش غیرمستقل می توانند برای نصب ، راه اندازی و استفاده از “سامانه صندوق مکانیزه فروش ” از یک نرم افزار مشترک استفاده نمایند ، گزارش مربوط به خرید و فروش سه ماهه باید از طریق دفتر مرکزی و بصورت متمرکز در “سامانه صورت معاملات فصلی ” ثبت گردد . اما اگر نمایندگی فروش مستقل باشد می بایست تمام تکالیف را به صورت مستقل انجام دهد .
سوال 50- آیا واحدهای شغلی فروش و نصب درب بازکن برقی مشمول می باشند ؟


پاسخ 50- با توجه به بند 4 بخشنامه شماره 71/93/200 مورخ 30/6/1393 رسته شغلی ” فروش و نصب درب بازکن برقی ” از ابتدای سال 1394 ملزم به نصب ، راه اندازی و استفاده از صندوق مکانیزه فروش می باشند .
سوال 51- با توجه به اینکه نمایندگی های فروش شرکت ها و موسسات تجاری و صنعتی اعم از داخلی و خارجی مشمول صندوق مکانیزه فروش می باشند آیا نمایندگی های بیمه (متعلق به شرکت های بیمه )نیز مشمول می باشد ؟


پاسخ 51- باعنایت به اینکه صدور بیمه نامه از طریق رایانه به صورت متمرکز انجام می شود و بکارگیری رایانه به منزله استفاده از صندوق مکانیزه فروش محسوب می گردد ، می توانند از معافیت قانونی بهره مند گردند


 

 

سئوال شماره یک ، در صورتی که یک واحد مسکونی در تهران بیش از ۱۵۰ متر مربع

 

مساحت داشته باشد آیا مازاد مساحت مشمول مالیات است یا کل ملک؟

 

ج – چون حد نصاب معافیت املاک مسکونی برای هر شخص در شهرهای دیگر غیر از تهران برای یک یا چند واحد حداکثر تا ۲۰۰ متر مربع است بنابراین این مالک می تواند از مجموع متراژ مورد سئوال تا ۲۰۰ متر مربع به انتخاب خود از معافیت مالیاتی استفاده نموده و نسبت به مازاد مالیات متعلق را پرداخت کند.

سئوال شماره ۲، آیا واحدهای مسکونی که مورد استفاده تجاری یا اداری است مشمول

 

معافیت مالیات تا ۱۵۰ متر مساحت است؟

 

ج- براساس دستورالعمل های صادره از سوی سازمان امور مالیاتی فقط واحدهای مسکونی که مورد استفاده مسکونی است مشمول معافیت هستند.

سئوال شماره ۳ ، درآمد حاصل از اجاره دارایی های ثابت شرکت ها چگونه محاسبه می شود؟

 

ج- ۱ – در صورتی که دارایی ثابت ملک باشد ۷۵ درصد درآمد اجاره طبق مقررات بخش املاک درآمد مشمول مالیات تلقی و به نرخ مشخص برای اشخاص حقوقی مشمول مالیات خواهد بود.

۲ – در صورتی که دارایی ثابت مورد اجاره ملک نباشد اجاره دریافتی در درآمدهای شرکت لحاظ خواهد شد واستهلاک این دارایی ها طبق مقررات مربوط محاسبه می شود. چنانچه این دارایی ها جزو دارایی های مذکور در ماده ۱۰۴ قانون مالیات های مستقیم باشد اجاره کننده در صورتی که دارای شخصیت حقوقی باشد باید در موقع پرداخت اجاره ۵ درصد علی الحساب موضوع ماده مذکور را کسر و ظرف مدت تعیین شده به حساب تعیین شده توسط سازمان امور مالیاتی واریز نمایند.

سئوال شماره ۴، در صورت عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک اشخاص حقوقی در زمان معامله، برخورد سازمان امور مالیاتی هنگام رسیدن به دفاتر چگونه است؟

ج- در این گونه موارد سازمان امور مالیاتی نسبت به وصول مالیات و جرایم متعلق طبق مقررات مزبور اقدام خواهد نمود.

سئوال شماره ۵، آیا درآمد اجاره زمین کشاورزی مشمول معافیت است؟

ج- درآمد اجاره املاک کشاورزی طبق مقررات بخش املاک مشمول مالیات است.

سئوال شماره ۶، در قراردادهای اجاره املاک حسابرس به ارزش معاملاتی دسترسی ندارد مالیات مربوط چگونه محاسبه می شود؟

ج- در اجرای تبصره ۲ ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم ارزش اجاره املاک تعیین و ابلاغ می شود بنابراین ارزش اجاره ملک در دستگاه مالیاتی وجود دارد که حسابدار رسمی باید به آن دسترسی و طبق مقررات مربوط عمل کند.

سوال شماره ۷، آیا شرکت ها پس از تسلیم اظهارنامه انحلال موضوع مواد ۱۱۴ و ۱۱۶ مکلف به اخذ دفاتر قانونی هستند یا خیر؟

ج- با توجه به ماده ۲۰۸ قانون تجارت شخصیت حقوقی شرکت های منحله تا ختم امر تسویه به قوت خود باقی است، بنابراین اخذ دفاتر قانونی الزامی است.

 

سوال شماره ۸، آیا مشمولان ماده ۱۱۶ پس از پرداخت مالیات انحلال مشمول مالیات دیگری هستند یا خیر؟

 

ج – چنانچه بعد از ثبت انحلال تا ختم امر تسویه درآمدی تحقق یابد که مشمول مالیات به نرخ خاص موضوع تبصره های ۲ و ۳ ماده ۱۱۵ نباشد مشمول پرداخت مالیات بردرآمد خواهد بود.

 

سوال شماره ۹، در مواردی که مالیات از قرادادهای پیمانکاری کسر ولی ایصال نمی شود تکلیف پیمانکار چیست؟

ج – به نظر کارگروه براساس ماده ۱۰۴ قانون مذکور مکلفین در هر پرداخت به عنوان مالیات علی الحساب مودی باید ۵ درصد مبالغ پرداختی را کسر و ظرف مدت سی روز به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به مودی تسلیم نمایند.

براساس مفاد ماده ۱۹۹ قانون مالیات های مستقیم هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب مقررات این قانون. مکلف به کسر و ایصال مالیات مودیان دیگر می باشند در صورت تخلف از انجام وظایف مقرر علاوه بر مسوولیت تضامنی که با مودی در پرداخت مالیات خواهد داشت مشمول جریمه ای معادل ۲۰درصد مالیات پرداخت نشده نیز خواهد بود. لذا عدم کسر مالیات و عدم پرداخت آن توسط مکلفین مانع از مطالبه مالیات بردرآمد از مودیان (دریافت کنندگان وجوه) نخواهد بود.

 

سوال شماره ۱۰، در مواردی که قراردادهای پیمانکاری خالص منعقد و کارفرما مالیات را به حساب هزینه منظور می نماید با توجه به این که پیمانکار خود اقدام به تصفیه مالیاتی می نماید آیا مالیات پرداختی تکراری نیست؟

 

ج – چنانچه مقصود از سوال این باشد که مبلغ خالص قراداد به پیمانکار پرداخت و ۵ درصد مالیات موضوع ماده ۱۰۱۴ از طرف کارفرما به نام پیمانکار به حساب سازمان مالیاتی واریز شود و این مبلغ جزو هزینه کارفرما منظور شود و پیمانکار هم مالیات قرارداد خالص را بدون کسر ۵ درصد مذکور پرداخت کرده باشد آیا این مالیات مضاعف نیست.

چون مالیات پرداختی توسط کارفرما به نام پیمانکار به حساب واریز گردیده باید با مالیات پرداخت شده جمع و از مالیات مورد مطالبه کسر و مازاد در صورتی که وجود داشته باشد مسترد شود.

  • چگونه می توان برای مودیان فوت شده اظهارنامه ثبت نمود؟

ابتدا می بایست پیش ثبت نام مودی فوت شده انجام گردیده و سپس درخواست غیر فعال شدن پیش ثبت نام وی به اداره مربوطه داده شود. در صورت غیر فعال بودن پیش ثبت نام / ثبت نام مودی می توان برای مدت زمان فعالیت مودی فوت شده اظهارنامه ثبت نمود.

  • در اظهارنامه شراکتی به منظور تقسیم درست معافیت ۱۰۱ زمانی که یکی از شرکا فوت می کند نوع شراکت را چگونه می بایست تعریف نمود؟

در اظهارنامه شراکتی هنگامی که یکی از مودیان فوت کرده و ورثه جایگزین آن می شوند می بایست نوع شراکت وراث قهری و نوع شراکت شرکا اختیاری انتخاب گردد.

  • علت عدم محاسبه معافیت ۱۰۱ برای مودیان اشخاص حقیقی چیست؟

در اظهارنامه مشارکت در صفحه اطلاعات هویتی شرکا می بایست نوع شراکت (اختیاری یا قهری)، و در صورت شراکت با همسر در واحد کسبی مربوطه، کدملی همسر مشخص شود.

همچنین اشخاص حقیقی به منظور استفاده از معافیت ۱۰۱ می بایست به سوال نصب سامانه صندوق فروش پاسخ دهند. در صورتی که مودی جزء مشاغل ذکر شده است موظف به نصب سامانه صندوق فروش می باشدکه در صورت عدم نصب معافیت ۱۰۱ به او تعلق نخواهد گرفت.

در صورتی که هر یک از شرکا مشمول معافیت ماده ۱۰۱ باشند توسط خود سیستم به هر یک از شرکا معافیت داده می شود و در نهایت معافیت شرکا جمع شده و به جدول محاسبه مالیات فیلد مربوطه منتقل می شود.

لازم به توضیح است معافیت بر اساس درصد سهم اعمال نمی گردد و فقط وابسته به تعداد شرکا و نوع شراکت می باشد.

  • در مواردی که زن و شوهر شریک هستند اطلاعات کد ملی آنها چطور می بایست ثبت گردد؟

در جدول شماره ۴ که برای ثبت اطلاعات مودی و شرکا است، می بایست در ستون شماره ملی همسر در صورت شراکت، برای مرد شماره ملی زن، و برای زن شماره ملی شوهر ثبت شود.(اطلاعات می بایست به صورت ضربدری تکمیل گردد.)

  • پیغام (مبلغ وارد شده در بخش فعالیت های مشمول مقطوع) مغایر با (مبلغ وارد شده در بخش محاسبات معافیت ) می باشد؟

مبالغ وارد شده در جدول ۵ (درآمدهایی مقطوع که قبلا پرداخت شده است) شامل (جمع درآمدهای مقطوع) و (سود(زیان)درآمدمقطوع) می باشد که این مبالغ به جدول شماره ۶ (محاسبه معافیت ها) انتقال می یابد. چنانچه مبلغ (جمع درآمدهای مقطوع) بزرگتر از مبلغ (سود(زیان)درآمدمقطوع) باشد می بایست در جدول شماره ۶ مبلغ/مبالغ مربوط به هزینه های مربوطه نیز وارد گردد تا (سود(زیان) درآمد معاف) برابر با مبلغ (سود(زیان)درآمدمقطوع) در جدول شماره ۵ گردد.

پاسخ به سوالات مالیاتی

  • چگونه در اظهارنامه حقیقی در جدول (پرداخت های مربوط به این اظهارنامه) می توان بیش از سه رکورد ثبت نمود؟

مودی می بایست ابتدا اطلاعات مربوط به سه رکورد را ثبت نموده و سپس مجموع مابقی را در ردیف چهارم (نقل از پیوست) ثبت نماید.

  • پس از ثبت اظهارنامه مودی چگونه می تواند قبض های صادر شد ه را مشاهده و پرینت نماید؟

مودی با مراجعه به سامانه پرداخت الکترونیکی مالیات می تواند پرینت قبض های خود را مشاهده نماید.

  • در ثبت اظهارنامه اشخاص حقیقی اسامی شرکا قابل مشاهد نیست ؟

اطلاعات مودیان از سامانه ثبت نام الکترونیکی خوانده می شود به همین خاطر در صورت بارگزاری نشدن اطلاعات شرکا، می بایست در سامانه ثبت نام تاریخ شروع شراکت شرکا بررسی گردد که می بایست کوچکتر یا مساوی سال عملکرد اظهارنامه باشد.

  • پیغام خطای (۱۰۰-) یا (۱۰۳-) را در ارسال اظهارنامه الکترونیکی چگونه می بایست برطرف نمود؟

به منظور برطرف شدن خطاهای عنوان شده می توان از نرم افزار خطایاب استفاده نمود.

 لینک دانلود نرم افزار خطایاب سازمان امور مالیاتی 

 

  • علت اینکه اشخاص حقوقی نمی توانند اظهارنامه املاک ثبت نمایند چیست؟

ثبت اظهارنامه املاک فقط مختص اشخاص حقیقی می باشد و شخص حقوقی در همان اظهارنامه اشخاص حقوقی می بایست اطلاعات ملک خود را ثبت نماید.

  • چگونه می توان در اظهارنامه حقوقی (استهلاک بهای تمام شده کالای فروش رفته) را ثبت نمود؟

در اظهارنامه حقوقی، در صفحه ۱۵ جدول شماره ۲۰ (استهلاک بهای تمام شده کالای فروش رفته) را می بایست در ردیف ۱۲ (اضافه / کسر می شود : سایر) وارد نمود.

  • آیا در اظهارنامه حقوقی در صفحه ۱۸ جدول شماره ۲۴ (فهرست صادرات و ما به ازاء تفاوت) می توان بیشتر از (۹ رکورد) ثبت نمود؟

برای ثبت بیشتر از ۹ رکورد در این جدول می بایست ابتدا ۸ رکورد اول ثبت گردد و در (ردیف ۹) مجموع مابقی ثبت گردد. در این صورت نیاز به ثبت شماره پرونده سبز گمرکی نمی باشد ولی می بایست شرح کالا را در نقل از پیوست ثبت نمایید.
لازم به ذکر است در هنگام رسیدگی می بایست ریز پیوست تحویل ممیز گردد.

  • اگر سازمان ثبت شرکت ها اقدام به تغییر شناسه ملی نماید، مودی می بایست به منظور ارسال اظهارنامه چه اقدامی انجام دهد ؟

در صورت تغییر شناسه ملی می بایست مودی ابتدا ثبت نام با شناسه ملی اشتباه را غیر فعال نماید سپس ثبت نام با شناسه ملی درست انجام دهد. پس از آن مودی می تواند با ثبت نام جدید با شناسه ملی درست اقدام به ارسال اظهارنامه نماید.

منابع:

http://zhihat.com/

http://www.intamedia.ir/

https://donya-e-eqtesad.com

مطالب دیگر


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس مستقیم همین حالا